메인메뉴 바로가기 본문내용 바로가기
  • HOME
  • KIDA 연구물
  • 정기간행물
  • 국방정책연구
  • 국방정책연구

국방정책연구

군 리더의 셀프 프로모션과 리더십 유효성의 관계: 인지적 신뢰와 리더 겸손의 조절된 매개 효과 상세보기 화면
제목 군 리더의 셀프 프로모션과 리더십 유효성의 관계: 인지적 신뢰와 리더 겸손의 조절된 매개 효과
저자 박상일, 이혜원, 손영우
호수 제 133호
발행일 2021.10.15
국문 키워드 self-promotion, 셀프 프로모션, 리더십 유효성, 인지적 신뢰, 겸손
영문 키워드 self-promotion, leadership effectiveness, cognitive trust, humility
DOI http://dx.doi.org/10.22883/jdps.2021.37.3.006

본고는 리더의 self-promotion과 리더십 유효성의 관계에서 부하가 느끼는 인지적 신뢰의 매개 효과와 리더 특성으로서 리더의 겸손이 미치는 조절된 매개 효과를 검증하였다. 육군 소령급 이하 장병 253명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 리더의 self-promotion은 리더십 유효성과 유의한 정적 관계가 있는 것으로 확인되었으며, 리더의 겸손이 인지적 신뢰를 매개로한 리더의 self-promotion과 리더십 유효성의 관계를 조절하였다. 구체적인 연구의 결과와 본 연구의 학문적 의의 및 실무적 시사점에 대해 논의하였다.

 

The Relationship between Military Leaders’ Self-promotion and Leadership Effectiveness: The Moderated Mediating Effect of Cognitive Trust and Leaders’ Humility


This study examined the mediating effect of cognitive trust felt by followers in the relationship between leader’s self-promotion and leadership effectiveness, and the moderated mediating effect of leaders' humility as leader characteristics. A survey of 253 soldiers below the rank of Army Major found that the leader's self-promotion had a significant relationship with leadership effectiveness, and that the leader's humility moderated the leader's self-promotion and leadership effectiveness mediated by cognitive trust. Results and theoretical and practical implications of this study were discussed.

"공공누리 제4유형 : 출처표시+상업적 이용금지+변경금지"본 저작물은 "공공누리 제4유형 : 출처표시+상업적 이용금지+변경금지" 조건에 따라 이용할 수 있습니다.